Riay Tatary Bakry, predsjednik Unije islamskih zajednica u Španiji: MUSLIMANI SUDJELUJU U DRUŠTVU KAO I SVAKI DRUGI GRAĐANI

Posted: 5. October 2014. in Intervjui

Tatary BakrySvake godine pravimo demografsku studiju muslimanskog stanovništva u Španiji; posljednja je objavljena ranije ove godine po kojoj ima oko 1,730.000 vjernika, od kojih su oko trećina španjolski državljani…..Španjolski starosjedioci koji su primili islam su manjina u ukupnom broju – oko 20.000 ljudi, najznačajniji su potomci tih i prve generacije imigranata koji su uzeli španjolsko državljanstvo…..Procjenjujemo da je broj džamija povećan na 900, od kojih dvije trećine pripadaju Uniji islamskih zajednica u Španiji…..Povijesne džamije su održale razne službene, civilne, kulturne i turističke zajednice kao nacionalnu baštinu,  smatrajući da nisu otvorene za molitve ili da s njima ne upravljaju muslimani. Nakon protjerivanja muslimana sa Iberijskog poluotoka počele su se otvarati prve džamije u susjedstvu, prilagođavajući prostor za molitve, u 20-tim i 30-tim, ponekad kao kulturni centri i studentske udruge dok nije donesen zakon o slobodi vjere…..Najstarije mezarje, neznatno u upotrebi, datira iz Španjolskog građanskog rata, otvoreno za muslimanske militante ubijene u ratu, kao što su Granada, Sevilla, Griñon (Madrid) i Zaragozi……Trenutno anti-muslimanska retorika i klevetanje islama i muslimana su opali i reducirani su na identitet ekstremnih desnih grupa, od kojih su neki legalne političke stranke koje su uspjele osvojiti neka vijećnička mjesta u općinskim izborima…..

Poštovani čitatelji! Polahko a sigurno, u blagom diskontinuitetu, traje moja mala niska intervjua sa liderima muslimanskih/islamskih zajednica u dominantno kršćanskim zemljama Evrope, te svijeta. Već sam u uvodu jednog od njih obrazložio motive moga zanimanja za takve sugovornike i u takvim zemljama. Intervju koji je pred vama sam načinio s posebnim merakom s obzirom da se radi o muslimanskoj zajednici u jednoj Španiji. Jer, nakon brutalnog progona Maura, odnosno islamskih Arapa sa Pirinejskog poluotoka, okončanom u XVII stoljeću i koji progon i pogrom je bio predvođen famoznom, bolje rečeno zloglasnom Rekonquistom (pokret Španjolaca i Portugalaca s ciljem protjerivanja Maura s Pirinejskog poluotoka) i u kojem progonu muslimana i jevreja-sefarda se personalno naročito istakla kraljica Izabela Kastiljska, iskra islama je stoljećima tinjala na tim prostorima, ali se nije ugasila. O tome svjedoči i ovaj razgovor sa prvim čovjekom Unije islamskih zajednica Kraljevine Španije. Neka ovo bude moj skromni poklon čitateljima-muslimanima za ovogodišnji Kurban bajram, te ostalima.

Es-selamu alejkum cijenjeni gospodine! Moje prvo pitanje je: koliko muslimana trenutno živi u Kraljevini Španiji?

Tatary: Ve alejkumu selam, poštovani Bedrudine! Svake godine pravimo demografsku studiju muslimanskog stanovništva u Španiji; posljednja je objavljena ranije ove godine po kojoj ima oko 1,730.000 vjernika, od kojih su oko trećina španjolski državljani. Katalonija bi mogla biti područje s najvećim brojem muslimana, slijede Andaluzija i Madrid, dok su u postotku uključeni i Ceuta i Melilla (http://ucide.org/es/observatorio- 

Alhambra                                                                  Alhambra

 Kakva je dominantno etnička struktura španjolskih muslimana? Postoji li znatan broj konvertita?

Tatary: S obzirom na povijesnu genetsku razmjenu između dvije strane Gibraltara, između Iberijskog poluotoka i arapskog Magreba, mi ne pravimo razliku, najprije iz vjerskih razloga, a drugo zato što su Marokanci s latinskim mogućnostima, a Španjolci s arapskim ili berberskim značajkama pa mogu reći da su ove tri glavne etničke skupine. Nedavnim  migracijskim tokovima povećan je broj Pakistanaca, posebno u Barceloni, nakon čega slijede Valencia i Logroño (La Rioja), te subsaharske etničke hrupe, s većom relativnom prisutnosti u Salou (Tarragona), potom slijede A Coruña i Vigo (Pontevedra ). Španjolski starosjedioci koji su primili islam su manjina u ukupnom broju – oko 20.000 ljudi, najznačajniji su potomci tih i prve generacije imigranata koji su uzeli španjolsko državljanstvo.
Mavarska-palata-Alhambra-islamska-umetnost-i-arhitektura-Malaga-Granada-Spain
                                                                 Mavarska palata u Alhambri
Kako je organizirana Islamska zajednica u Španjolskoj ? U stvari, koje zajednice čine Uniju kojoj ste Vi na čelu?
 
Tatary: Lokalne vjerske zajednice, kad imaju dovoljan broj članova, upisuju se u registar vjerskih jedinica Ministarstva pravosuđa i otvaraju svoju džamiju, ponekad s teškoćama, pokušavaju imati mezarje ili zemljište na gradskom groblju. U duhu vjernog jedinstva Unije islamskih zajednica u Španiji, registrirani smo kao asocijacija zajednica, odnosno kao tijelo koje ih predstavlja . U vrijeme potpisivanja sporazuma o suradnji s španjolskom državom je osnovana i registrirana Islamska komisija Španije da pozove drugu postojeću federaciju u to vrijeme da se uključi. Praćenje sporazuma je sprovedeno kroz pravne osobenosti Islamske komisije Španjolske. Međutim, postoje i druge manje federacije. Želimo da muslimani iz svake tendencije budu ujedinjeni,. (Http://ucide.org/).

Koliki  je ukupan broj džamija u Španiji?

Tatary: Procjenjujemo da je broj džamija povećan na 900, od kojih dvije trećine pripadaju Uniji islamskih zajednica u Španiji. Broj registriranih vjerskih subjekata pri Ministarstvu pravosuđa  je veći jer uključuje i udruženja, saveze i nekultne aktivnosti.
mosque_exterior_night_1_jpg-300x199 cordoba                                                                          Džamija u Cordobi

Jesu li to sve novosagrađene džamije ili ima i nekih iz vremena kada su Mauri vladali na tim područjima?

 Tatary: Povijesne džamije su održale razne službene, civilne, kulturne i turističke zajednice kao nacionalnu baštinu,  smatrajući da nisu otvorene za molitve ili da s njima ne upravljaju muslimani. Nakon protjerivanja muslimana sa Iberijskog poluotoka počele su se otvarati prve džamije u susjedstvu, prilagođavajući prostor za molitve, u 20-tim i 30-tim, ponekad kao kulturni centri i studentske udruge dok nije donesen zakon o slobodi vjere. Kasnije se izgrađuju džamije u novim zgradama i danas je situacija po tom pitanju još uvijek vrlo oskudna. Većina džamija je instalirano u niskim zgradama.

U kojim dijelovima zemlje imate svoja mezarja, na primjer?

Tatary: Najstarije mezarje, neznatno u upotrebi, datira iz Španjolskog građanskog rata, otvoreno za muslimanske militante ubijene u ratu, kao što su Granada, Sevilla, Griñon (Madrid) i Zaragozi. Ostali su otišli dalje, kao  Ceuta, Jerez de la Frontera (Cádiz) i Melilla Murcia.Imamo veliki problema  za pokopati svoje mrtve, puno više nego španjolski građani.

Da li muslimani sudjeluju u javnom i političkom životu zemlje?

Tatary: Muslimani sudjeluju u društvu kao i svaki drugi građani, neki rade u medijima, neki u sindikatima ili političkim strankama, jedan je, nakon što je  izabran za općinskog vijećnika, sada je vladin delegat u Melilli.

Postoje rasprave o nacrtu zakona o zabrani burke u Španiji. Kako komentirate to?

Tatary: Rasprava o regulaciji burka i niqaba u Španiji je nepotrebna, a njezina upotreba je uokvirena u pravo na vjersku slobodu, te je kao takva podsjetila da je Vrhovni sud već donio odluku protiv zabrane kada je Gradsko vijeće Lleida zabranilo burku. Oni žele zabraniti nešto što ne postoji u Španjolskoj, većina žena koje je koriste dolaze u posjetu, pa se ne treba praviti  presedan u Španiji. Nije toliko raširena ova pojava. Mosque_of_Cordoba_Spain                                                               Unutrašnjost džamije u Cordobi
Ima li anti-islamske kampanje u toj zemlji i kako se manifestira?
Tatary: Trenutno anti-muslimanska retorika i klevetanje islama i muslimana su opali i reducirani su na identitet ekstremnih desnih grupa, od kojih su neki legalne političke stranke koje su uspjele osvojiti neka vijećnička mjesta u općinskim izborima. Oni većinom javno demonstriraju protiv džamija tamo gdje smatraju da je “njihovo” susjedstvo “, njegov” grad i “vaša” zemlja, koji su, zapravo, svih nas, također.U drugom dijelu su stalne asocijacije ideja o islamu kao zlu, kroz medije, održavajući nivo lošeg mišljenja o islamu i muslimanima u društvu.
 Kakvi su odnosi s predstavnicima vlasti, predstavnicima Katoličke crkve i drugih vjerskih zajednica, na nacionalnom i lokalnim nivoima?
madrid-660x330                                                                  Ebu Bekrova džamija u Madridu
 
Tatary: Odnosi su obično vrlo uski sa predstavnicima drugih manjinskih religija, kao što su evangelisti i Židovi, s kojima dijelimo izazove, postignuća i izazove. Također, dobar je odnos i s katoličkim predstavnicima. Stalne su zajedničke inicijative kao što su predsjedatelja tri religije na Sveučilištu u Valenciji, Stabilna radna grupa religija u Barceloni, ili zajedničke aktivnosti kao što je suživot mladih katolika, protestanata, jevreja i muslimana i koje se izvode u godišnjem “Concord Travel-u ” (putovanje sloge, op. B.G.). Odnosi s vladom se prenose putem Općeg odjela za odnose s Ministarstvom pravosuđa te Ispovijesti o zakonodavnim inicijativama ili bilateralnoj raspravi koje realiziramo kao predstavnici Islamske komisije Španije, za praćenje ugovora o suradnji. Značajna društvena i kulturna suradnja je i sa Savezom za integraciju i socijalni mir na lokalnom nivou.
Toledo_Mezquita_del_Cristo_de_la_Luz_B_vedas_001-1024x683
                                 Džamija Bab al-Mardum u Toledu, preinačena je u crkvu i danas nosi naziv Cristo de la Luz
Bajram šerif mubarek olsun vama i svim muslimanima u Španiji te hvala za ovaj razgovor.

Tatary: IDU al-Adha Mubarak svima vama, sa mojim najboljim željama svim našim američkim muslimanima i bosanskoj braći. Hvala vam puno na pažnji i predanosti. Želimo vam sve najbolje. Es-selamu alejkum!

 RAZGOVARAO: Bedrudin GUŠIĆ (617)
vrbas-miso

Leave a comment