Prof. Haris ef. Ahmić, glavni imam Medžlisa IZ-e Bosanska Kostajnica: OPŠTINA BOSANSKA KOSTAJNICA JE, HVALA BOGU, POZITIVAN PRIMJER DOBRE MEĐUETNIČKE I MEĐUKONFESIONALNE SITUACIJE I SUŽIVOTA

Posted: 8. April 2016. in Intervjui

Haris_Ahmic07Medžlis IZ Bosanska Kostajnica je specifičan Medžlis u strukturi IZ BiH, čini ga samo jedan džemat – Bosanska Kostajnica-Grad i ima jednog imama koji je ujedno i glavni imam….. Medžlis pripada Bihaćkom muftiluku jer je IZ vodila računa da granice muftiluka ne prate entitetske…..Postojala je samo jedna džamija, Azizija, koja je bila među nekolio najvećih i najljepših u BiH. Nažalost, prvo je minirana pa u potpunosti srušena u periodu 10-12.07.1992. godine, 130.godina od prvobitne izgradnje i uklonjen je svaki trag njenog postojanja…..Što se tiče masovne posjete Aziziji, nažalost,nije se desilo da nakon svečanog otvorenja bude u potpunosti popunjena vjernicima, što zbog njene veličine, što zbog malog broja Bošnjaka-muslimana koji žive u Bos.Kostajnici….Po zadnjem Popisu iz 2013. godine,u koji sam bio aktivno uključen kao opštinski instruktor, iako rezultati nisu zvanično objavljeni, imamo informacije da je u Bos.Kostajnici oko 1600 Bošnjaka – njih oko 500 stalno živi u Bos.Kostajnici dok preostali dio je u dijaspori širom svijeta…..Opština Bos.Kostajnica je, hvala Bogu, pozitivan primjer dobre međuetničke i međukonfesionalne situacije i suživota, prvenstveno sa sigurnosnog aspekta gdje nema napada na Bošnjake, njihovu imovinu niti vjerske objekte….. Nismo imali nijednu posjetu predstavnika SPC na bilo kakav organizovani skup Bošnjaka-muslimana, iako su uredno pozivani, dok predstavnike IZ ne pozivaju na svoje skupove…..Sa Katoličkom crkvom u Hrv. Kostajnici nemamo skoro nikakve odnose, koji su dodatno zahladili skorašnjim izjavama putem youtube kanala o Islamu i muslimanima franjevca, župnog vikara župe u Hrv.Kostajnici…..

Es-selamu alejkum, poštovani efendija! Hoćete li ukratko predstaviti vaš Medžlis: koliko ga čini džemata i koliko aktivnih imama djeluje u njemu?

AHMIĆ:Alejkumus-selam uvaženi gospodine Gušić. Medžlis IZ Bosanska Kostajnica je specifičan Medžlis u strukturi IZ BiH, čini ga samo jedan džemat – Bosanska Kostajnica-Grad i ima jednog imama koji je ujedno i glavni imam. Za dobijanje ovakvog statusa prilikom teritorijalne organizacije struktura IZ uzete su u obzir specifične okolnosti kao što su fizička udaljenost od najbližih Medžlisa po 25 km (Bosanski Novi i Bosanska Dubica) te činjenica da je Bosanska Kostajnica opština od 1994. godine u sastavu entiteta RS. Medžlis pripada Bihaćkom muftiluku jer je IZ vodila računa da granice muftiluka ne prate entitetske.

Koliko je bilo džamija/mesdžida do 1992. i jesu li sve do danas obnovljene?

AHMIĆ:Postojala je samo jedna džamija, Azizija, koja je bila među nekolio najvećih i najljepših u BiH. Nažalost, prvo je minirana pa u potpunosti srušena u periodu 10-12.07.1992. godine, 130.godina od prvobitne izgradnje i uklonjen je svaki trag njenog postojanja. U potpunosti je rekonstruisana na starim temeljima i istim gabaritima u periodu 2003-2008.  godine, a 12.07.2008. godine, tačno na dan njenog rušenja, je svečano otvorena uz prisustvo tadašnjeg reisa dr.Mustafe ef.Cerića.

Azizija dzamija u bosanskoj kostajnici

Obnovljena Azizija džamija je uistinu biser među, ne samo kostajničkim džamijama. Da li je tačno da je po kapacitetu najveća u manjem entitetu i desi li se ikada da bude puna?

AHMIĆ:Tačno je da je Azizija najveća po površini u manjem entitetu i jedna od najvećih i najljepših u BiH.Njena rekonstrukcija je koštala oko milion maraka te je njena ponovna izgradnja bila zaista veliki podvig za ovako mali džemat, Medžlis i grad. Međutim, iako sadašnjem broju muslimana koji žive u Bosanskoj Kostajnici je njen kapacitet i prevelik, kod rekonstrukcije je prevagnula velika emotivna vezanost za staru Aziziju te se odlučilo da se izgradi u gabaritima kakva je bila. Kod samog projekta ima određenih izmjena vanjskog i unutrašnjeg izgleda, ali je u velikom procentu zadržan njen prijeratni izgled. Naša Azizija je jedna od pet u BiH koje izgradi tadašnji sultan Abdu-l-Aziz za potrebe protjeranih muslimanskih muhadžira iz nekoliko čaršija Kneževine Srbije tokom 1862.godine. Protekli rat je preživjela samo ona u Orašju.

Što se tiče masovne posjete Aziziji, nažalost,nije se desilo da nakon svečanog otvorenja bude u potpunosti popunjena vjernicima, što zbog njene veličine, što zbog malog broja Bošnjaka-muslimana koji žive u Bos.Kostajnici.

Koliko Bošnjaka trenutno živi na području Opštine? Koji procenat među njima se odnosi na povratnike?

Bosanska Kostajnica

AHMIĆ: Po zadnjem Popisu iz 2013. godine,u koji sam bio aktivno uključen kao opštinski instruktor, iako rezultati nisu zvanično objavljeni, imamo informacije da je u Bos.Kostajnici oko 1600 Bošnjaka – njih oko 500 stalno živi u Bos.Kostajnici dok preostali dio je u dijaspori širom svijeta.Vrijedi napomenuti da nismo imali opstrukcija prilikom Popisa za razliku od velikog broja opština u RS te smo popisali skoro pa sve Bošnjake bez obzira gdje se nalazili.U odnosu na 1991. godinu i tadašnji popis, razlika je u nekih 400 osoba manje, kada je bilo oko 2000 Bošnjaka. Prema sadašnjoj strukturi stanovništva u opštini Bos.Kostajnica, procentualno na Bošnjake otpada oko 25%. Od ovih 500 Bošnjaka, velika većina je ostala tokom cijelog rata u svojim kućama,bila primorana da u sklopu radne obaveze tadašnjeg Kriznog štaba kopa rovove i radi druge fizičke radove vojsci RS, kada je nekolicina njih izgubila i živote. Stvarni povratak je većinom u slučaju starijih osoba koji su obezbjedili primanja u inostranstvu, dok je veliki postotak naše dijaspore povratio svoju imovinu – kuće i redovno posjećuje svoj grad, popravlja i gradi iznova, te pomaže svoje roditelje i rodbinu u zavičaju.

Kako je inače organiziran vjerski život tokom cijele godine, posebno koliko djece pohađa vjersku pouku na području Medžlisa?

AHMIĆ: Postoje redovne i uobičajene aktivnosti kao i u svakom drugom džematu koje se nesmetano odvijaju, dok je djece osnovnoškolskog uzrasta jako malo – njih 22 od kojih većina pohađa mekteb kao i vjeronauku u osnovnoj školi.

Kakav je odnos između nataliteta i mortaliteta, kada se radi o Bošnjacima, u opštini Bosanska Kostajnica, posljednjih pet godina, naprimjer?

AHMIĆ:Veliki je disbalans u tom pogledu, kao uostalom svugdje širom manjeg entiteta.Mortalitet je visok a natalitet skoro nikakav iz svima dobro poznatih razloga kao što su nezaposlenost Bošnjaka, diskriminacija u javnim službama, preduzećima i dr.Uzevši u obzir okolne opštine u Bos.Kostajnici je situacija i nešto bolja. Za ilustraciju, u prethodnih 5 godina bude između 15-20 dženaza godišnje, dok se rodi jedno ili dvoje djece.

Kakvi su danas međuetnički i međukonfesionalni odnosi tamo?

AHMIĆ: Opština Bos.Kostajnica je, hvala Bogu, pozitivan primjer dobre međuetničke i međukonfesionalne situacije i suživota, prvenstveno sa sigurnosnog aspekta gdje nema napada na Bošnjake, njihovu imovinu niti vjerske objekte. Naravno, uvijek može bolje, a da bi to bilo moguće potrebno je raditi na jednakopravnosti i ljudskim pravima svih građana.

Da li ste zabilježili bilo kakve oblike ataka na povratnike-Bošnjake, džamije ili mezarja posljednjih godina?

AHMIĆ:Ne.

Kakva je Vaša suradnja sa lokalnim vlastima te predstavnicima SPC-e?

AHMIĆ: Samo lokalnim vlastima dosta dobra, a sa predstavnicima SPC samo na ličnoj osnovi jer je poznato da institucionalno SPC izbjegava što je više moguće bilo kakvu saradnju, čega se i sveštenici takvih direktiva moraju pridržavati. Nismo imali nijednu posjetu predstavnika SPC na bilo kakav organizovani skup Bošnjaka-muslimana, iako su uredno pozivani, dok predstavnike IZ ne pozivaju na svoje skupove. Vrijedi napomenuti kao pozitivni pomak, unazad par godina, prilikom obilježavanja Dana opštine 02.aprila da predstavnici opštine dođu, polože cvijeće i poklone se bošnjačkim civilnim žrtvama proteklog rata na šehidskom spomen-obilježju kod Azizija džamije.To je svojevrstan kuriozitet u RS i daje nadu da smo na dobrom putu pomirenja, suživota i priznavanja žrtava svih građana.S druge strane, do rasvjetljavanja ubistava i ratnog zločina nad nekoliko Bošnjaka, među kojima i cijelih porodica, u našoj opštini nije bilo ozbiljnijih inicijativa niti istraga. U zadnje vrijeme, sigurnosne i policijske službe i agencije otvaraju i ova poglavlja. Nadati se da će se počinioci otkriti i procesuirati, te da će se pronaći posmrtni ostaci njih petoro za kojima se još traga.I to će doprinijeti sveukupnim odnosima u našem gradu.

Una dijeli dvije Kostajnice, sada i dvije susjedne države nizvodno od Bosanskog Novog do Gradine kod Bosanske Dubice. Postoje li komunikacije između stanovništva obje Kostajnice, te između vas i predstavnika tamošnje (preko Une) Katoličke crkve?

Hrvatska Kostajnica

AHMIĆ:Naravno,to je prije rata bio jedan grad, jedna čaršija. I, bez obzira na sva ratna dešavanja, stvari se polako ali sigurno vraćaju na svoje mjesto. Naši susjedi svakodnevno prelaze u Bos.Kostajnicu što zbog jeftinijih stvari i kupovine, što zbog obnavljanja starih prijateljstava i druženja. Sa Katoličkom crkvom u Hrv. Kostajnici nemamo skoro nikakve odnose, koji su dodatno zahladili skorašnjim izjavama putem youtube kanala o Islamu i muslimanima franjevca, župnog vikara župe u Hrv.Kostajnici.Važno je napomenuti da je veliki broj susjeda katolika osudio ovakve istupe i jasno pokazao da je to govor mržnje koji ne nailazi na plodno tlo u njihovoj sredini koja je uvijek bila međuetnička i međukonfesionalna. Nismo primili nikakvu službenu ogradu niti izvinjenje zvanične Katoličke crkve, a nismo upoznati da li su to uputili Medžlisu Sisak kojem teritorijalno pripada Hrv.Kostajnica, gdje također žive i Bošnjaci.

Danijel Maljur               Danijel Maljur, župni vikar Župe svetog Nikole u Hrvatskoj Kostajnici: “Islam je gore zlo od nacizma”

Hvala Vam velika za ovaj razgovor.

AHMIĆ:Hvala Vama na dobroj želji i pozivu.

RAZGOVARAO: Bedrudin GUŠIĆ (785)

plitvice-ferhadija

komentara
  1. Zdravko margic niodkud kaže:

    nepetljajte nemoze vise biti suzivot niti brastvo i jedinstvo,vi hodze i popove bi mogli pricati i mozete jer radite i dobivate pare zato i vas nece dirati.ali onaj narod bogami je na udaru i mozega napasti svaka grupica pijanica.a i gjece ga primiti a rade u tom cetnickom entitetu DDUBICI.

Komentariši

Upišite vaše podatke ispod ili kliknite na jednu od ikona da se prijavite:

WordPress.com logo

You are commenting using your WordPress.com account. Odjava / Promijeni )

Twitter slika

You are commenting using your Twitter account. Odjava / Promijeni )

Facebook fotografija

You are commenting using your Facebook account. Odjava / Promijeni )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Odjava / Promijeni )

Povezivanje na %s