In memoriam: “Banjalučka Ferhadija – ljepotica koju su ubili”, 7. maj 1993-7. maj 2015

Posted: 6. Maj 2015. in Intervjui
ferhadija1sr8
ALI, USPRAVILA SE NJENA KOPIJA KOJA OPOMINJE – DA NE ZABORAVIMO PROŠLOST, A DA GLEDAMO U BUDUĆNOST
  
Pisati o onome što se 7. maja 1993. godine desilo u Banja Luci i s Banja Lukom (jer, rušenje Ferhadije je ipak bila prekretnica mnogo čega u tom gradu), je za mene, kao svjedoka i sudionika istog istovremeno nanovo izazovno, ali i uz dozu rizika da bi moglo biti patetično, iliti toliko puta već rečeno i napisano da se nema više šta dodati.
 
Ipak, to je dio moga duga
 
  Ali, čak i ako sam svjestan ovog drugog, dužan sam napisati nekoliko rečenica u znak sjećanja na jedan od najtragičnijih dana u novijoj historiji grada Banja Luke. Dužan sam to zbog same Ferhadije koju srušiše pripadnici vojske na čijem je čelu bio ratni zločinac Ratko Mladić, policije na čijem je čelu bio drugi jedan takav – Stojan Župljanin, a sve to po projektu ratnog zločinca Radovana Karadžića i njegove političke, medijske i “intelektualne” subraće na Palama, Banja Luci i Beogradu. Dužan sam se sjetiti tog 7. maja i zbog svih Banjalučana svih nacionalnosti te vjerskih i nevjerskih uvjerenja, koji su nosili Ferhadiju u svojim srcima i s pravom je smatrali jednim od simbola Grada u trajanju od 414 godina.
ferhadija
Mnogi su se divili toj ljepoti arhitekture iz perioda Osmanskog carstva, a među njima, uz opasku da mi oproste brojni drugi što ih imenom i prezimenom neću spomenuti, naročito dvojica i mojih suvremenika, Banjalučana par excellence, obojica sada pokojni –  Aleksander Aco Ravlić i Anto Ćosić. Dakle, dužan sam i zbog njih i ovoga puta javno se sjetiti dana kada je prije 22 godine ubijena Ferhad-pašina džamija u Banja Luci.
 
Prošlost ne možemo promijeniti, ali…..
 
Puno detalja sam zapisao i objavio kao svjedok tog događaja (kao i onog drugog, istovremenog – rušenje Arnaudije), neposredno nakon što se desio te u danima kasnije i ne bih sada o njima. Neka bude napisano samo prethodnih nekoliko rečenica u znak sjećanja na taj dan koji je umnogome odredio sudbine kako Banja Luke tako i njenih domicilnih žitelja. Prošlost ne možemo promijeniti, ali ne smijemo je zaboraviti. Zarad istine i bolje budućnosti, barem za one koji će je dočekati.
 
Kopijom Ferhadije, Banja Luka ponovo kao na starim razglednicama
ferhadija - obnovljena
 
Uspravila se kopija Ferhadije i s njom se Banja Luka vratila svojim razglednicama iz ne tako davne prošlosti. Vratila se djelimično svojoj originalnosti, barem vizuelno. A da li se vratila i suštinski, to je već drugo pitanje. Jer, grad ipak čine njegovi ljudi! To je, zapravo, već do samih žitelja Banjaluke, kako onih unutra, tako i svih nas koji smo negdje drugdje, barem fizički. Posebno je do onih koji se pitaju o tom gradu. Ako mu žele dobro, potrudit će se da i uspravljena kopija najpoznatije banjalučke džamije bude vijesnik nekog istinskog banjalučkog proljeća, ma koliko ono trajalo, ali neka samo započne. Neka ga dožive barem oni poslije nas, ako već nećemo mi.
 
Nisam pozvan, ali dolazim
 
I, na kraju, neslužbeno saznajem da će otvorenje nove Ferhadije biti ovoga ljeta. Iako nepozvan, potrudit ću se da budem tamo. Da, iako sam u vrijeme kada je srušena Ferhadija i ostalih 15 banjalučkih džamija i o čemu sam svjedočio na razne načine, pa i video zapisom, bio neki faktor u IZ Banja Luka, mene ne zovu nikad na otvorenja, pa ni na ovo. Oni koji se danas o tome pitaju vjerovatno smatraju da sva priča o tamošnjoj Islamskoj zajednici, pa i Ferhadiji, počinje negdje nakon Dejtona, odnosno s njima. Eno im! Ali, moram javno kazati, s velikom gorčinom u sebi, da sam stoprocentno siguran da takav odnos prema svojim prethodnicima nema nijedna druga vjerska zajednica u Gradu, pa i cijeloj BiH. No, i pored njihove bahatosti, ja sam bio i ostao dio te priče o Ferhadiji i dio nje same, a ona dio mene, pa ću, ponavljam, otići – nepozvan, ako Bog da! Uostalom, i danas sam aktivni član te Zajednice.
 
Bedrudin GUŠIĆ

Komentariši

