Rusmir Pobrić, predsjednik stranke Prava za mlade M1: PROBLEMI MLADIH VIŠE SE NEĆE MOĆI GURATI POD TEPIH

Posted: 11. Septembar 2014. in Intervjui

rusmir pobric Stranka M1 Prava za mlade je specifična politička pojava u BiH, nije registrirana kao politički subjekt niti će se kandidirati na predstojećim Izborima, ali nastupa kao prava stranka u svim oblicima političkog djelovanja: M1 ima svoje programe, i s pravom i argumentima tvrdimo da su najozbiljniji politički programi za mlade u BiH, ima formiranu kadrovsku strukturu u više od 20 gradova širom BiH, od Čapljine do Bijeljine, od Sarajeva do Velike Kladuše, ima prepoznatljivu političku komunikaciju temeljenu na argumentaciji i rješavanju konkretnih problema s kojim se susreću mladi a ne na populizmu, ima radna i upravljačka tijela i dr…..Povod osnivanja stranke je nemar vladajuće politike prema mladima u posljednjih 20 godina, koji je doveo mlade ljude u BiH u izuzetno težak ekonomski, socijalni i politički položaj…..„M1“ znači: mladi na prvom mjestu, čime smo željeli naglasiti da težak položaj mladih mora biti u vrhu političkih prioriteta u BiH….. Međutim, ukoliko se politička nemilost prema mladima nastavi i nakon predstojećih Izbora, vjerujem da će mladi iskoristiti ovu platformu koju gradimo i u potpunosti preuzeti stvar u svoje ruke…..Gradimo politički dijalog. Obilazimo gradove širom BiH i razgovaramo s mladim ljudima, ali i sa političkim partijama koji djeluju u tim gradovima. Već smo bili u Mostaru, Velikoj Kladuši, Goraždu, Banjaluci, Zenici i Visokom…..Djelujemo na području cijele BiH, u oba entiteta pa i u Brčko distriktu. I ne imenujemo entitete manjim i većim. Štaviše, imamo interni dogovor, a to smo od početka djelovanja naglasili – ne bavimo se slučajem Sejdić-Finci, niti rekonstrukcijom FBiH, niti statusom RS, niti ustavnim promjenama i sl. Govorimo o životnim stvarima oko kojih se možemo lako usaglasiti…..Hvala vama za interesovanje i priliku da se predstavimo našoj dijaspori. Ovo je ujedno i prilika da se ukaže na često maćehinski odnos naše države prema dijaspori koja još uvijek svesrdno pomaže svoju državu, za sada ne dobijajući gotovo ništa zauzvrat…..

Kada je Stranka osnovana i šta su joj osnovni ciljevi i vizija?

POBRIĆ: Stranka M1 Prava za mlade je specifična politička pojava u BiH, nije registrirana kao politički subjekt niti će se kandidirati na predstojećim Izborima, ali nastupa kao prava stranka u svim oblicima političkog djelovanja: M1 ima svoje programe, i s pravom i argumentima tvrdimo da su najozbiljniji politički programi za mlade u BiH, ima formiranu kadrovsku strukturu u više od 20 gradova širom BiH, od Čapljine do Bijeljine, od Sarajeva do Velike Kladuše, ima prepoznatljivu političku komunikaciju temeljenu na argumentaciji i rješavanju konkretnih problema s kojim se susreću mladi a ne na populizmu, ima radna i upravljačka tijela i dr. S pripremama smo počeli krajem prošle godine, a prvi put u javnosti istupili početkom aprila ove godine. Želimo predstaviti politiku u drugačijem svjetlu, kao konkretnu disciplinu koja donosi korist običnom čovjeku, razumljivu mladima ljudima. Bavimo se politikom, a ne politikantstvom, pokušavajući spriječiti vrlo opasnu pojavu koja se nazire: da se politika u potpunosti ogadi mladim ljudima i da nastane politička apstinencija mladih. To bi bilo pogubno, mladi ljudi bi doslovno svoju budućnost dugoročno prepustili na upravljanje ljudima koji su ih do sada gurali u stranu, da ne kažem u ponor. Kratkoročno, nastojimo buditi kritičko mišljenje kod mladih ljudi prilikom odabira kandidata na izborima, da ne nasjedaju na predizbornu retoriku već da izbor grade na temelju mjerljivih kriterija, na temelju minulog rada i vidljivih rješenja, jednostavno – da materijaliziraju svoj glas: za priliku za posao, za bolje obrazovanje, za stipendiju, za bolju zdravstvenu uslugu i kvalitetniju sportsku ponudu. S druge strane, politici, svim političkim partijama, nudimo dobra i provodiva rješenja koja mogu polučiti rezultate i donijeti opipljivu korist mladima vrlo brzo. Političkim stranka ostaje samo da pokažu ili ne pokažu političku volju da pomognu mladima, a mladi će to znati prepoznati. Aktuelizirali smo probleme mladih u ovoj zemlji i stavili ih na dnevni red aktuelne politike, čemu svjedoče brojni medijski istupi ne samo kandidata za predstojeće izbore, već i čelnika međunarodne zajednice. Problemi mladih više se neće moći gurati pod tepih, u to možemo biti sigurni.

Šta su, zapravo, bili uzroci ili, eventualno, neposredni povodi osnivanja stranke i šta znači ono “M1” u njenom nazivu?

logo strane prava za mlade

POBRIĆ: Povod osnivanja stranke je nemar vladajuće politike prema mladima u posljednjih 20 godina, koji je doveo mlade ljude u BiH u izuzetno težak ekonomski, socijalni i politički položaj. Problemi mladih nisu nastali sami od sebe, mladi su zapušteni od strane politike. Loša ili nikakva politika prema mladima uzrokovala je probleme: jalovi programi zapošljavanja koji nisu utemeljeni na utvrđenim potrebama mladih i zahtjevima privrede, loš obrazovni sistem koji mlade ne priprema ni za posao ni za život, loši sadržaji, posebno u oblasti neformalnog obrazovanja, koji bi vodili ozbiljnijem razvoj mladih, potpuni nemar prema zakonskim obavezama koje vlasti imaju prema mladima. Bh. politika i bh. društvo očito nisu svjesni, ili jesu ali imaju neke druge ciljeve, da težak položaj mladih nije samo problem mladih, već cijelog društva. Nema razvoja privrede bez mlade i pripremljene radne snage, investitore ne mogu dočekati „bore i povijena leđa“. Nema boljeg obrazovanja dok mladi kadrovi ne zamjene starije koji ne mogu odgovoriti zahtjevima novih trendova u nastavi, a nema ni bolje politike bez podmlađivanja političke scene.

„M1“ znači: mladi na prvom mjestu, čime smo željeli naglasiti da težak položaj mladih mora biti u vrhu političkih prioriteta u BiH. U zemljama EU, gdje je položaj mladih neuporedivo bolji nego u BiH, sve se više govori o mladima, jer povećana nezaposlenost mladih prijeti ugrožavanjem ekonomskih mogućnosti Evropskog bloka. U BiH, gdje je nezaposlenost mladih tri puta veća nego u zemljama EU, o tom se problemu nažalost niti ne govori na ozbiljan način.

Da li osnivanje Stranke prava za mlade M1 znači da aktuelne političke stranke u BiH nisu do sada posvetili dovoljno pažnje mladoj i, uglavnom obrazovanoj bh. populaciji pa ste vi, mladi, shvativši da je minut do dvanaest (a možda i poslije dvanaest) odlučili da stvar, na neki način, uzmete u svoje ruke i djelujete organiziranije, pa i u političkom smislu, aktivno ili pasivno, svejedno?

POBRIĆ: Istina je, a o tome najbolje svjedoče poražavajuće statistike o položaju mladih u BiH, političke stranke nisu posvetile dovoljno pažnje, odnosno nisu posvetile gotovo nikakvu ozbiljniju pažnju na mlade. BiH nema politiku prema populaciji mladih, koja čini više od 20% stanovništva, Federacija nema politiku prema mladima. U RS-u postoji dokument Omladinska politika, ali nije adekvatna niti se dosljedno implementira. Kantoni su u potpunosti zanemarili svoje obaveze prema mladima, a mali je broj i općina koji imaju ozbiljan, strateški pristup ovoj problematici.

M1 je početak političkog organiziranja mladih u BiH. M1 pokazuje da se mladi ljudi mogu politički organizirati i djelovati vrlo smisleno, da mogu pronaći minimum zajedničkog interesa, ne upličući se u politikantske igre. Napravili smo prvi korak ka političkom ringu, još uvijek vjerujući da možemo okrenuti politiku u boljem smjeru. Međutim, ukoliko se politička nemilost prema mladima nastavi i nakon predstojećih Izbora, vjerujem da će mladi iskoristiti ovu platformu koju gradimo i u potpunosti preuzeti stvar u svoje ruke.

Koje ste programe do sada kreirali i hoćete li reći nešto o njima?

POBRIĆ: Spomenuo sam da s pravom tvrdimo da imamo najbolje programe za mlade, iz prostog razloga što nismo nudili proizvoljnu viziju rješenja, već smo programe temeljili na problemima koje su definirali mladi ljudi u svim relevantnim istraživanjima i službenim analizama i izvještajima. Dakle, slušali smo šta kažu mladi, s čim se suočavaju i šta im je najpotrebnije, i na to ponudili odgovore. Na prvom mjestu je program zapošljavanja, jer su mladi postavili zapošljavanje na vrh ljestvice svojih potreba. Program zapošljavanja sadrži 12 vrlo konkretnih provodivih mjera, od preusmjeravanja postojećih programa zapošljavanja od javnog ka privrednom sektoru, preko revizije sistematizacije radnih mjesta u javnoj upravi, pa do sistema razvoja omladinskog preduzetništva u BiH. Potom slijedi program obrazovanja, koji sugerira omogućavanje prakse tokom a ne nakon školovanja, bolju politiku stipendiranja, usavršavanje nastavnog kadra, razvoj neformalnog obrazovanja. Slijedi program učešća mladih u društvenom i političkom životu, baziran na važećoj zakonskoj regulativi koja tretira pitanje uključivanja mladih u proces donošenja odluka kako u tijelima zakonodavne tako i izvršne vlasti. Tu su i programi zdravstvene zaštite i socijalne skrbi, u kojima se predlaže stvaranje boljih zdravstvenih usluga za mlade, s traženom diskrecijom, zatim poseban osvrt na brigu o mladim porodicama i porodiljama. Obuhvaćena je i nova politika stambenog zbrinjavanja, koja se ne bi bazirala na osiguravanju vlasništva nad stambenim prostorom –  jer samo uski krug mladih to sebi može priuštiti –  već na sufinansiranju troškova najma prostora, posebno mladim bračnim parovima. Takva politika je jeftinija a obuhvata mnogo veći broj korisnika. Šesti je Program kulture i sporta, koji ukazuje na potrebu kreiranja posebnih kulturnih sadržaja prilagođenih mladima te, što smatramo posebno važnim pitanjem, upotpunjavanje zakonske regulative o sportu, koja bi omogućila privatne investicije u bh. sportske klubove, kao preduvjet za ozbiljniji razvoj sporta. Jer, državne institucije nemaju snage da same, svojim novcem, oporave bh. sport. Na kraju, program informiranja i mobilnosti, sa prijedlogom novih sistema informiranja mladih u svim važnim oblastima za njih, modernih sistema koji im mogu osigurati dostupnost potrebne informacije, te oživljavanje institucije studijskih putovanja, koja je u BiH potpuno zamrla, barem kada je riječ o studijskim putovanjima organiziranim od strane nadležnih institucija vlasti. Politika će reći da za realizaciju ovih mjera treba novca, kojeg sada nema, ali takav argument ne možemo prihvatiti, sve dok se ne provedu sve moguće uštede i učini pravedna budžetska preraspodjela. Tek nakon toga mogli bi vidjeti koliko zaista budžetskog novca ima na raspolaganju za implementaciju progresivnih mjera, poput ovih koje nudimo.

Zasto ne izlazite na oktobarske izbore?

POBRIĆ: Za početak političkog djelovanja izabrali smo ovaj model, vjerujući da eksternim utjecajem još uvijek možemo donijeti određene pozitivne promjene. Ovakav oblik političkog djelovanja možda ne može postići puni učinak kao što bi se moglo postići direktnim učešćem u vlasti, ali ono omogućava širinu djelovanja prema svim političkim partijama i svim institucijama vlasti. S druge strane, politika je vrlo kompleksna disciplina, i ukoliko je se želi časno obavljati, za nju se valja pripremiti, naučiti sistem i odabrati i dodatno osposobiti kadrove od znanja i povjerenja. M1 omogućava mladima da uvježbavaju politiku, kako bi mogli spremnije zakoračiti u poltičke vode. M1 samo kreira ambijent i povoljne uvjete za direktnije uključivanje mladih u politiku, a na koji način će mladi u budućnosti djelovati, već sam to spomenuo, zavisit će od ozbiljnosti bh. političara u narednom periodu.

U pripremi ovog razgovora rekli ste mi da je vaša “terenska kampanja uveliko u toku….” O kakvoj je kampanji riječ?

POBRIĆ: Gradimo politički dijalog. Obilazimo gradove širom BiH i razgovaramo s mladim ljudima, ali i sa političkim partijama koji djeluju u tim gradovima. Već smo bili u Mostaru, Velikoj Kladuši, Goraždu, Banjaluci, Zenici i Visokom. Stotinu je stvari oko kojih se možemo posvađati, ali stotinu je i onih oko kojih ćemo se odmah složiti. Treba krenuti od onih oko kojih postoji šira saglasnost. Svi mladi ljudi u BiH žele bolji život, žele se školovati, raditi, zasnivati porodice – bez obzira na vjersko, nacionalno ili ideološko opredjeljenje. Trenutno na sceni imamo političke svađe, često svjesno projicirane kako bi se polariziralo biračko tijelo – a odmah nakon Izbora svjedočit ćemo sada nezamislivim koalicijama. Mi radimo suprotno, želimo pravovremeno postići dogovore oko pitanja koja ne daju povoda za svađu. Koji „vitalni nacionalni“ interes može biti prepreka da radite na zapošljavanju mladih? I kome može biti „vitalni nacionalni“ interes odlazak mladih iz zemlje. Takve priče služe da bi se prikrio nerad i loša politika.

Da li je područje djelovanja vaše stranke cijela BiH ili samo FBiH? Jesu li problem mladih isti i u FBiH i u manjem entitetu?

POBRIĆ: Djelujemo na području cijele BiH, u oba entiteta pa i u Brčko distriktu. I ne imenujemo entitete manjim i većim. Štaviše, imamo interni dogovor, a to smo od početka djelovanja naglasili – ne bavimo se slučajem Sejdić-Finci, niti rekonstrukcijom FBiH, niti statusom RS, niti ustavnim promjenama i sl. Govorimo o životnim stvarima oko kojih se možemo lako usaglasiti. Okrenuli smo politiku „naglavačke“, spustili je na teren, u svakodnevni život. Ne želimo upasti u začarani krug, u kojem se građanima serviraju političke predstave, a istovremeno jedan grupa ljudi bogati u tom za njih navodno „neodrživom sistemu“. Teško rješiva pitanja zloupotrebljavaju se kao alibi za truhlu politiku od koje narod nema nikakve koristi već samo teret. Mi u tu zamsku nismo željeli upasti.

Da li ste zadovoljni sa dosadašnjom podrškom građana BiH, posebno mladih te podrškom bh. medija?

POBRIĆ: S obzirom da smo novi na političkoj sceni, vrlo smo zadovoljni. Do sada gotovo da nismo imali negativne reakcije. Susreti s mladima na terenu pokazuju veliku zainteresiranost, višu od očekivane. Mi ne želimo nikog pridobiti, ne služimo se popularnom ili zapaljivom retorikom da zavedemo mase. Ne, naša priča je potpuno suprotna, često i teška, ali nama je primarni cilj politički obrazovati i ohrabriti mlade ljude da se upuste u političku borbu za svoj bolji život. To jeste sporiji proces, ali dugoročno održiv. Što se medija tiče, u jednom periodu djelovanja bili smo u nemilosti velikog broja medija. Ne želim generalizirati, postoje mediji koji su nam uvijek davali prostora i korektno nas pratili, ali postoje i oni koji su nas u potpunosti cenzurisali, i ta cenzura kod jednog broja medija nažalost još traje. Ali to nas ne obeshrabruje, naprotiv, i to sužavanje medijskog prostora i našeg javnog djelovanja je svojevrstan pokazatelj da naš rad ima utjecaja.

Očekujete li neke značajnije promjene ispod bh. političkog neba nakon oktobarskih izbora?

POBRIĆ: Ne bih sada ništa prognozirao, jer ko zna kakve nas kampanje očekuju i u kojoj mjeri će biti izbornog inžinjeringa. Uvijek se trudim biti optimista, ali vrlo mali broj pojava na političkoj sceni pokazuje naznake ozbiljnijih reformi. Prema onome što možemo vidjeti na objavljenim kandidatskim listama, ne može se primijetiti neka nova, bolja kadrovska politika. Sačekat ćemo objave i predizbornih programa, nakon čega će se možda moći dati konkretnija prognoza. Puno toga zavisit će i od izlaznosti građana na izbore, jer veliki broj političkih partija ima stalna biračka tijela, koja su osigurale na različite načine, zapošljavanjem u javnu upravu, uvođenjem u određena prava, direktnim ili indirektnim finansiranjem iz budžeta i sl. Ukoliko izlaznost bude slaba, neće biti nikakve promjene. Također, vidjet ćemo koliko će se građani koji izađu na Izbore za njih pripremiti, hoćemo li imati glasače ili birače, hoće li loša kadrovska rješenja, isprazna retorika i loši rezultati minulog rada utjecati na odabir kandidata i kažnjavanje ili nagrađivanje političkih partija.

Na samom kraju, da li je realno biti optimist u neki politički, ekonomski i socijalni bh. boljitak kada je mnogo toga, itekako bitnog, limitirano nakaradnim ustavnim rješenjima, po kojima su, između ostalog, moguće raznolike blokade i opstrukcije? Nekako se, barem nama u dijaspori, čini da je aktuelni Ustav BiH krojen po mjeri upravo ovakvih političara koji su na sceni skoro dvije decenije. Kako tome – dohakati?

POBRIĆ: Optimisti možemo biti samo ako dajemo svoj doprinos promjenama. Pasivno promatranje političkih procesa u BiH, nadajući se da će se stanje popraviti „samo od sebe“, gubljenje je vremena.  Čekajući bolji Ustav, prolazi nam vrijeme, sve je više nezaposlenih, javne usluge su sve gore, sve nam više mladih odlazi iz zemlje. Puno stvari, od životnog značaja, može se uraditi i u okviru sadašnjeg ustavnog uređenja. Aktuelna politika vješto koristi priču o Ustavu kao opravdanje za nerad. Promjena Ustava nije primarna da biste napravili pravedniju budžetsku preraspodjelu, poboljšali rad komunalnih usluga, zakonski ograničili budžetsko rasipništvo, rasteretili privredu, ponudili bolje programe zapošljavanja mladih. Treba krenuti od pitanja za koje nema opravdanja zašto do sada nisu riješena.

Ako imate još nešto važnoga za reći, a da Vas nisam pitao – samo izvolite. Inače, hvala za ovaj razgovor.

POBRIĆ: Hvala vama za interesovanje i priliku da se predstavimo našoj dijaspori. Ovo je ujedno i prilika da se ukaže na često maćehinski odnos naše države prema dijaspori koja još uvijek svesrdno pomaže svoju državu, za sada ne dobijajući gotovo ništa zauzvrat. Bojim se da će, ukoliko se ne promijeni odnos nadležnih vlasti prema našim ljudima u inostranstvu, to dugoročno biti pogubno za BiH, jer presjeći će se već oslabljene poveznice s novim generacijama u inostranstvu. A to znači odricanje od pameti, od ljudskih resursa, od dotacija, od svake vrste neophodne pomoći. Nadam se da će biti barem toliko pameti i političke volje da se u narednom periodu bh. politika prema dijaspori značajnije promijeni nabolje.

RAZGOVARAO: Bedrudin GUŠIĆ (605)

vrbas-miso

Komentariši

Upišite vaše podatke ispod ili kliknite na jednu od ikona da se prijavite:

WordPress.com logo

You are commenting using your WordPress.com account. Odjava / Promijeni )

Twitter slika

You are commenting using your Twitter account. Odjava / Promijeni )

Facebook fotografija

You are commenting using your Facebook account. Odjava / Promijeni )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Odjava / Promijeni )

Povezivanje na %s